日本語用論学会

研究発表募集要項 (Call for Presentations)

要項のPDFファイルはこちらです。
Call for Presentations is also available as a PDF file.

 

日本語用論学会第26回大会は、129()10()に創価大学(東京都八王子市)で開催いたします。詳細は、随時こちらのページでお知らせいたします。

 

研究発表の応募は、学会ホームページの「マイページ」(会員専用ページ)から行ってください。投稿締切は、8月19日(土)です。

 

The 26th Annual Meeting of Pragmatics Society of Japan is to be held at Soka University (Hachioji, Tokyo) on Saturday, December 9 and Sunday, December 10, 2023. For more details, please refer to this page.

 

Applications for presentations can be submitted on the “My Page” (members-only page) in the society website. The submission deadline is on Saturday, August 19, 2023.

 

主なスケジュール

・投稿開始:2023年6月19日(月)

・投稿締切:2023年8月19日(土)

・採否通知:2023年9月下旬

・大会発表要旨(Abstract)原稿締切:2023年10月中旬

・大会発表論文集(Proceedings)原稿締切:2024年3月31日(日)

 

Important dates

・Submission page open:  Monday, June 19, 2023

・Submission page close:  Saturday, August 19, 2023

・Notification of acceptance: Late September 2023

・Abstract Manuscript Deadline: Mid-October 2023

・Proceedings Manuscript Deadline: Sunday, March 31, 2024

 

投稿規定 (Submission guidelines)

 1. 申し込み資格 (Eligibility)

口頭発表・ポスター発表の第一発表者、ワークショップの代表者として発表を申し込むには会員である必要があります。入会方法は、こちらのページを参照してください。

Applications for oral or poster presentation and those for workshops as representatives must be members of the society. To join the society, please fill out the necessary information on this page.

 

2. 発表テーマ (Themes)

1) 語用論研究と関連するテーマであれば自由。

2) 今大会では日本語教育と語用論の両方に関連するテーマを特に歓迎します。(日本語教育関連発表のセッションを設ける予定)

1) Any theme related to pragmatics research is welcome.

2) Themes related to both Japanese language education and pragmatics are especially welcome at PSJ26 (There will be a session for presentations related to Japanese language education).

 

3. 発表について (Presentations)

3.1 発表形態と時間 (Presentation types and time)

口頭発表     発表25分+質疑応答10分
ポスター発表   1時間 (掲示時間)
ワークショップ  1時間40分 (司会者を含めて3名以上の団体であること)

Oral presentation: 25 minutes for presentation + 10 minutes for Q&A
Poster presentation: 1 hour (display time)
Workshop: 1 hour 40 minutes (*The group must have at least three members including the chairperson.)

 

3.2. 発表言語 (Presentation languages)

日本語もしくは英語

Japanese or English

 

3.3. 申し込み先 (Submission page)

研究発表の応募は、「マイページ」(会員専用ページ)から行ってください(応募するには、今年度の年会費が支払い済みである必要があります)。投稿締切は、8月19()です。

Applications for presentations can be submitted on the “My Page” (members-only page). The submission page will be available on Monday, June 19, 2023. The submission deadline is on Saturday, August 19, 2023.

 

3.4. 申し込み原稿 (Submission manuscript)

発表内容の要旨をファイルにまとめて申し込んでください。発表の種類にかかわらず、申し込み原稿はすべて同じ形式です。規定から逸脱した形式やファイル形式で応募した場合、不採用となることがあります。

Please submit an abstract of your presentation in a file. All submissions must be in the same format, regardless of the type of presentation. Please note that an abstract submitted in a format or file format that deviates from the guidelines may be rejected.

 

3.4.1. 申し込み原稿の形式 (Manuscript format)

用紙サイズ: A4縦

規定文字数: 日本語2,500字以内、英語500 words 以内。日本語の場合は文字数を、英語の場合はword数を、原稿の末尾に記入してください。

ファイル形式: Microsoft Word形式 (doc、docx)、PDF形式(pdf)


*氏名と所属は記入しないでください

*発表タイトルを1行目に、タイトルの後を1行空け、次の行から本文を記入してください。

*ワークショップの場合は、規定文字数に全員分の要旨が収まるようにまとめてください。

*文字数とword数には、例文、表、キャプション、注釈を全て含みます。ただし、図形内のオブジェクトに添えられた文字や参照文献は含みません。日本語原稿の中にアルファベット等の半角文字を含む場合、半角文字2文字を1字と数えます。

*参照文献の書式は語用論研究に準じます。

*タイトル(サブタイトルを含む)は、(大会発表委員会、大会総務委員会から依頼する場合を除き)一切変更はできません。採択や発表後に公表される「プログラム」「要旨集」「大会発表論文集(Proceedings)」に掲載されるタイトルは、申込時のタイトルとなります。なお、発表応募時に(「マイページ」内の)「大会発表応募ページ」に記入するタイトルと、ファイルで提出される申し込み原稿内のタイトルが一貫しているか、入念にご確認をお願いいたします。

 

Paper size: A4 portrait

Maximum number of words: 2,500 characters in Japanese, or 500 words in English. Please indicate the number of characters for Japanese or the number of words for English at the end of the manuscript.

File format: Microsoft Word format (doc, docx), PDF format (pdf)

 

Please do not write your name and affiliation.

* The title of the presentation should be on the first line, leaving one line after the title, and the text should begin on the next line.

* In the case of a workshop, please make sure that the abstracts of all participants fit within the specified number of characters or words.

* The number of characters or words includes all examples, tables, captions, and notes, but not letters attached to objects in figures or references. If your Japanese manuscript contains single-byte characters such as alphabets, two single-byte characters are counted as one character.

* The references style should follow the format of Studies in Pragmatics.

* The title (including subtitle) cannot be changed at any time (except when requested by PSJ). The title that will appear in the Program, Abstracts, and Proceedings after your submission is accepted will be the title you use in the application form. Please check carefully to make sure that the title you enter on the "Conference Presentation Application Page" (in "My Page") when you submit your presentation application is consistent with the title in the application manuscript submitted in the file.

 

3.4.2. 申し込み原稿の留意事項 (Notes on an abstract)

申し込み原稿には、表現や構成のわかりやすさと説明の一貫性が求められます。また、以下のような点について過不足なく論じる必要があります。

・問題となる現象
・その現象についての先行研究と問題点
・現象の分析に用いるデータ
・現象の分析方法と結果
・分析結果に基づく結論と理論的含意

An abstract is required to have clarity of expression and organization and consistency of explanation. In addition, the following points should be discussed without excess or deficiency.

- The research phenomenon to be studied
- The previous studies of the phenomenon and their problems
- Data used to analyze the phenomenon
- Analysis methods and results of the phenomenon
- Conclusions and theoretical implications based on the analysis results

 

3.5. 申し込み制限 (Limitations)

一人の会員が発表者として申し込みができるのは、一大会につき2件までです(ワークショップを含む)。かつ、第一発表者、または、ワークショップの代表者として申し込みができるのは1件に限られます。

A member may submit a maximum of two presentations per meeting (including workshops). Also, a member may only apply for one presentation as a first presenter or as a representative of a workshop.

 

3.6. 二重投稿の禁止 (Prohibition of duplicate submission)

口頭発表・ポスター発表・ワークショップへの発表申し込みにおいて、二重投稿を禁止します。大会運営委員会が二重投稿と認めた場合、その申し込みを受理しません。かつ、次年度の大会においても当該者を発表者に含む申し込みは受理しません

※1. 二重投稿とは、他の学会で既に発表した、もしくは発表を申し込み中である内容、または、既に学術的刊行物に掲載された、もしくは投稿中である論文と極めて類似する内容で申し込みをすることを指します。

※2. 学士論文・修士論文・博士論文は、公表や出版がされていない場合、「学術的刊行物」には含めません。

※3.既に学会の発表や学術的刊行物への応募で不採択が決定している内容での申し込みは、二重投稿に含めません。

Double submissions are prohibited for oral presentations, poster presentations, and workshops. If the presentation committee finds that an application has been submitted as a double submission, the application will not be accepted. In addition, any application that includes the author as a presenter will not be accepted for the next year's meeting.

* A double submission is defined as an application for a proposal with content that is very similar to that presented or proposed for presentation at another conference, or that has already been published in academic publications or is being submitted for a journal article.
* A bachelor’s thesis, master’s thesis, or doctoral dissertation is not included in “academic publications” if it has not been published or presented.
* If the content of the application has already been rejected for presentation at another conference or for submission to an academic publication, it will not be included in the double submission.

 

4. 選考結果について (Notification of acceptance)

選考結果は9月下旬に第一発表者宛に通知します。

Notification of acceptance will be sent to the first author in late September.

 

5. No Showに対する措置 (Actions for unexcused absences, “No Show”)

発表が採択されたにもかかわらず、大会当日に大会総務委員会に無断で発表を行わない場合やポスターの掲示のみで説明を行わない場合は、これらを「No Show」とみなし、学会ホームページにて公表します。ただし、事前、または、当日に(やむをえない場合には事後に)、発表を行えない(行えなかった)合理的な事情の説明がある場合には、「キャンセルされた発表」とします。

If an abstract is accepted but the presenter does not give a presentation on the day of the meeting without contacting the Conference Administration Committee or only displays a poster but does not give an explanation, these will be regarded as “No Show.” The name of the author(s) will be announced on the society website. However, if there is a reasonable explanation in advance or on the day of the meeting (or afterward if it is unavoidable) as to why the presentation cannot be made (or was not made), it will be considered “a cancelled presentation.”

 

6. 問い合せ先

E-mail:presentation -at- pragmatics.gr.jp (大会発表委員長・西田宛)

投稿に関するお問い合わせは、8月11日(金)までにお願いします。

E-mail:presentation -at- pragmatics.gr.jp (Chief of the presentation committee: Nishida

If you have any inquiries about submissions, please send to the above address by Friday, August 11, 2023.

 

TOP