日本語用論学会

研究発表募集要項 (Call for Presentations)

要項のPDFファイルはこちらです。

Call for Presentations is also available as a PDF file.

日本語用論学会第28回大会は、11月29日(土)、30日(日)に慶應義塾大学三田キャンパス(東京都港区)で開催いたします。詳細は、随時こちらのページでお知らせいたします。

研究発表の応募は、学会ホームページの「マイページ」(会員専用ページ)から行ってください。投稿締切は、8月3日(日)です。

        -----------------------------------------------

The 28th Annual Meeting of the Pragmatics Society of Japan is to be held at Keio University [Mita Campus] (Minato-ku, Tokyo) on Saturday, November 29 and Sunday, November 30, 2025. For more details, please refer to this page.

Presentation applications can be submitted at the link “My Page” [members-only page] on the PSJ website. The submission deadline is on Sunday, August 3, 2025.

主なスケジュール投稿開始:2025年6月2日(月)

・投稿締切:2025年8月3日(日) 23:59 JST
・採否通知:2025年9月下旬
・大会発表要旨 (Abstract) 原稿締切:2025年10月中旬
・大会発表論文集 (Proceedings) 原稿締切:2026年3月18日(水) 23:59 JST


     -----------------------------------------------

Important dates

・Submission page open: Monday, June 2, 2025
・Submission page close: 23:59 JST, Sunday, August 3, 2025
・Notification of acceptance: Late September 2025
・Abstract Manuscript Deadline: Mid-October 2025
・Proceedings Manuscript Deadline: 23:59 JST, Wednesday, March 18, 2026

 

 

投稿規定 (Submission guidelines)

 1. 申し込み資格 (Eligibility)

口頭発表・ポスター発表の第一発表者、ワークショップの代表者として発表を申し込むには会員である必要があります。入会方法は、こちらのページを参照してください。

Applications for oral or poster presentation and those for workshops as representatives must be members of the society. To join the society, please fill out the necessary information on this page.

 

2. 発表テーマ (Themes)

語用論研究と関連するテーマであれば自由。(Any theme related to pragmatics research is welcome.)

 

3. 発表について (Presentations)

3.1 発表形態と時間 (Presentation types and time)

・口頭発表:発表25分+質疑応答10分
・ポスター発表:1時間(掲示時間)
・ワークショップ:2時間(司会者を含めて3名以上の団体であること)

       -----------------------------------------------

・Oral presentation: 25 minutes for presentation + 10 minutes for Q&A

・Poster presentation: 1 hour (display time)

・Workshop: 2 hours (the group must have at least three members, including the chairperson).

 

3.2. 発表言語 (Presentation languages)

日本語もしくは英語 (Japanese or English)

 

3.3. 申し込み先 (Submission page)

研究発表の応募は、「マイページ」(学会ホームページの会員専用ページ)から行ってください(応募するには、今年度の年会費が「支払い済み」である必要があります)。応募期間は、6月2日(月)から8月3日(日) 23:59 JST です。

         -----------------------------------------------

Presentation applications can be submitted at the link “My Page” [the members-only page on the PSJ webpage]. All applicants must pay an annual membership fee for the 2025 academic year. The submission page will be available from Monday, June 2, 2025, to 23:59 JST on Sunday, August 3, 2025.

 

3.4. 申し込み原稿 (Submission manuscript)

発表内容の要旨をファイルにまとめて申し込んでください。発表の種類にかかわらず、申し込み原稿はすべて同じ形式です。以下、「申し込み原稿の形式」で指示された形式やファイルフォーマットに従わずに申し込んだ場合、その内容にかかわらず不採用となることがあります。

         -----------------------------------------------

Please submit an abstract for your presentation in a file. All submissions are in the same format, regardless of presentation type. Please note that an abstract submitted in a format that deviates from the guidelines below [“Manuscript format”] may be rejected.

 

3.4.1. 申し込み原稿の形式 (Manuscript format)

・用紙サイズ:A4縦
・規定文字数:日本語2,500字以内、英語500 words以内。
・日本語の場合は文字数を、英語の場合はword数を、原稿の末尾に記入してください。
・ファイル形式:Microsoft Word形式 (doc、docx)、PDF形式 (pdf)

・氏名と所属は記入しないでください。
・発表タイトルを1行目に、タイトルの下に1行空け、次の行から本文を記入してください。
・ワークショップの場合は、発表者全員分の要旨が規定文字数やword数に収まるようにまとめてくださ
 い。
・文字数とword数には、例文・表・キャプション・注釈を全て含みます。ただし、図形内のオブジェク
 トに添えられた文字や参考文献は含みません。日本語原稿の中にアルファベット等の半角文字を含む
 場合、半角文字2文字を1字と数えます。
・参考文献の書式は『語用論研究』に準じます。
タイトル、ならびに、サブタイトルは、(大会発表委員会、大会総務委員会から依頼する場合を除き)
 一切変更はできません。採択や発表後に公表される「プログラム」「要旨集」「大会発表論文集
 (Proceedings)」に掲載されるタイトルは、申し込み時のタイトルとなります。なお、発表応募時に
 (「マイページ」内の)「大会発表応募ページ」に記入するタイトルと、ファイルで提出される申し込み
 原稿内のタイトルが一貫しているか、入念にご確認をお願いいたします。

        -----------------------------------------------

・Paper size: A4 portrait
・Maximum words: 2,500 characters in Japanese or 500 words in English.
・Please indicate the number of characters in Japanese or the number of words in English at the end
 of the manuscript.
・File format: Microsoft Word format (doc, docx), PDF format (pdf)

・Please do not include your names or affiliations.
・The title of the presentation should be on the first line; the text should begin on the 
    following line, leaving one line after the title.
・In the case of a workshop, please ensure that all participants’ abstracts fit within the
    specified number of characters (if submitted in Japanese) or words (if submitted in
    English).
・The number of characters or words includes all examples, tables, captions, and notes,
    but notletters attached to objects in figures or references. If your Japanese manuscript
    contains single-bytecharacters, such as letters, two single-byte characters are counted
    as one character.
・The reference style should follow the format of Studies in Pragmatics.
The title and subtitles cannot be changed at any time (except when the PSJ requests them).
    The title and subtitle in your application form must be the same as those in the “Program,”
    “Abstracts,” and Proceedings.” Please check carefully to ensure that the title you enter on the
    “Conference Presentation Application Page” (in "My Page") is consistent with the one in the
    abstract of your application file.

3.4.2. 申し込み原稿の留意事項 (Notes on an abstract)

申し込み原稿には、表現や構成のわかりやすさと説明の一貫性が求められます。かつ、以下のような点について過不足なく論じる必要があります。

 ・問題となる現象
 ・その現象についての先行研究と問題点
 ・現象の分析に用いるデータ
 ・現象の分析方法
 ・現象の分析結果
 ・分析結果に基づく結論と理論的含意

        -----------------------------------------------

An excellent abstract should demonstrate clarity of expression and organization, as well as consistency in its argumentation. In addition, the following points should be discussed without excess or deficiency.

 ・The research phenomenon to be studied
 ・The previous studies of the phenomenon and the problems of the studies
 ・Data used to analyze the phenomenon
 ・Methods to be used in your analyses
 ・Results of analyzing the phenomenon
 ・Conclusions and theoretical implications based on the analysis results

 

3.5. 申し込み制限 (Limitations)

一人の会員が発表者として申し込みできるのは、一大会につき2件までです(ワークショップを含む)。かつ、第一発表者、または、ワークショップの代表者として申し込みができるのは一大会につき1件のみです。

        -----------------------------------------------

A member can submit a maximum of two presentations per meeting [including a workshop]. Additionally, a member may apply for only one presentation as the first presenter or workshop representative.

 

3.6. 二重投稿の禁止 (Prohibition of duplicate submission)

口頭発表・ポスター発表・ワークショップへの発表申し込みにおいては、二重投稿を禁止します。大会委員会が二重投稿と認めた場合、その申し込みは受理されません。かつ、次年度の大会においても当該者を発表者に含む申し込みは受理しません。

        -----------------------------------------------

Duplicate submissions for oral presentations, poster presentations, and workshops are prohibited. If the presentation committee finds an application for a duplicate submission, the application will not be accepted. In addition, any application that includes the author as a presenter will not be accepted for meetings the following year.

・二重投稿とは、他の学会で既に発表した(もしくは、発表を申し込み中である)内容、または、既に学術的刊行物に掲載された(もしくは、投稿中である)論文と極めて類似する内容で申し込むことを指します。
・学士論文・修士論文・博士論文は、公表や出版がされていない場合、「学術的刊行物」には含めません。
・学会の発表や学術的刊行物の掲載へ応募したものであっても、既に不採択が決定している内容で申し込む場合は、二重投稿に含めません。

        -----------------------------------------------

・Duplicate submission is an application for a proposal with content very similar to that presented (or proposed) at another conference or that has already been published in academic publications (or is being submitted for a journal article).
・A bachelor’s thesis, master’s thesis, or doctoral dissertation is not included in “academic publications” if it has not been published or presented.
・If the application’s content has already been rejected for presentation at another conference or submission to an academic publication, it will not be included as a duplicate submission.

 

4. 選考結果 (Notification of acceptance)

選考結果は、9月下旬に第一発表者宛、または、ワークショップの代表者宛に通知します。

       -----------------------------------------------

A notification of acceptance will be sent to the first author or representative workshop author in late September.

 

5. No Show に対する措置 (Actions for unexcused absences, “No Show”)


発表が採択されたにもかかわらず、当日に、大会発表委員会、大会総務委員会に断りなく発表を行わない場合やポスターの掲示のみで説明を行わない場合は、これらを「No Show」とみなし、学会ホームページにて公表します。ただし、事前、または、当日に(やむをえない場合には事後に)、発表を行えない(行えなかった)合理的な事情の説明がある場合には、「キャンセルされた発表」とします。

                          -----------------------------------------------

If an abstract is accepted without the presenter giving a presentation on the day of the meeting with no contacting the PSJ beforehand or only displays a poster without giving an explanation, these will be regarded as “No Show.” The name of the author[s] will be announced on the PSJ website. However, if there is a reasonable explanation in advance or on the day of the meeting [or afterward if it is unavoidable] as to why the presentation cannot be made [or was not made], it will be considered “a canceled presentation.”

 

6. 大会発表賞 (Conference presentation award)

日本語用論学会では、大会発表賞を設けております。大会発表賞への候補となる応募時の条件は、以下のとおりです。

応募条件:発表者が現会員であり、かつ、大学院生か学部生、もしくは2025年4月1日時点で修士の学位取得後10年未満であること(修士の学位を取得後に産前産後の休暇を取得、または、未就学児を養育していた場合は、当該期間を除くと修士の学位取得後10年未満となる者を含む)。共著発表の場合は、第一発表者がこの条件を満たし、かつ当日の発表と質疑応答も主としてその者が行うこと。

        -----------------------------------------------

The Pragmatics Society of Japan has established a conference presentation award. To be considered for this award, applicants must meet the following conditions at the time of application.

Requirements: The presenter must be a current PSJ member and either a graduate or undergraduate student, or be within 10 years of receiving a master's degree as of April 1, 2025 (excluding periods of maternity or childcare leave taken after obtaining the master's degree, during which the individual was caring for a preschool-aged child). For co-authored presentations, the first presenter must meet these requirements and primarily conduct both the presentation and the Q&A session on the day of the conference.)

 

7. 問い合わせ先 (Inquiries)

投稿に関するお問い合わせは、下記アドレス宛に7月28日(月)までにお願いします。(If you have any submission inquiries, please e-mail the address below by Monday, July 28, 2025.)

・E-mail: presentation -at- pragmatics.gr.jp
 (大会発表委員長・早野薫宛 [Chief of the Conference Presentation Committee: Dr. Kaoru HAYANO])

 

TOP